این دو کودک در پاتوق قماربازان و معتادان زندگی می‌کنند/ مداخلات مددکاری برای کاهش آسیب زندگی پرخطر دو برادر

این دو کودک در پاتوق قماربازان و معتادان زندگی می‌کنند/ مداخلات مددکاری برای کاهش آسیب زندگی پرخطر دو برادر | 0 دیدگاه | جمعه ۱۷,بهمن,۱۳۹۹ | 715 نفر
این دو کودک در پاتوق قماربازان و معتادان زندگی می‌کنند/ مداخلات مددکاری برای کاهش آسیب زندگی پرخطر دو برادر
سپهر و سپند، هشت ساله و هفت ساله‌اند. آنها فرزندان پدرو مادری هستند که هر دو به هرویین و شیشه اعتیاد دارند. زمانی که این خانواده توسط یکی دیگر از مددجویان مهرآفرین به موسسه معرفی شد، بچه‌ها در وضعیت اسف‌باری از لحاظ بهداشتی و مراقبتی به سر می‌بردند.
سپند در سه سالگی به علت مسمومیت با متادون در بیمارستان بستری و از آنجا به یکی از شیرخوارگاه‌های تهران منتقل شده بود اما بعد از چند ماه، به دلیل محدودیت‌های قانونی، کودک به مادربزرگ تحویل داده شد. مادربزرگ که خود نیز در همان خانه کنار پدر و مادر این دو کودک زندگی می‌کند، سپند را دوباره به پدر و مادری که صلاحیت نگهداری از او را ندارند، سپرد.
مددکار مهرآفرین در بازدید از منزل با شرایط نامناسب زندگی کودکان مواجه شد. خانه پاتوق مصرف‌کنندگان و قماربازان بود و افراد به راحتی جلو چشم این دو کودک مواد مصرف می‌کردند. بچه‌ها فاقد هر گونه آموزش بودند و حتی بلد نبودند مداد در دست بگیرند.
با پیگیری‌ مددکار هر دو کودک در مدرسه ثبت نام شدند و از طریق گوشی عمویشان و با نظارت او که ساکن همان خانه است، در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنند. با این وجود سپهر و سهند به دلیل زندگی در محیط نامناسب و بی‌توجهی پدر و مادر، دچار ضعف و اختلال در یادگیری هستند تا جایی که سپهر کلاس اول دبستان را مردود شد.
پس از مذاکره و رایزنی با عموی بچه‌ها که مسئولیت‌پذیرتر از والدین آنهاست، مدتی است که بچه‌ها در کلاس‌های آموزشی موسسه که مختص کودکانی با اختلال یادگیری است شرکت می‌کنند.
سپهر، پسر بزرگ‌تر چندی پیش به علت بیش فعالی و بی‌توجهی والدین، داخل گوش‌های خود شاهدانه کرده بود که دچار عفونت و اختلالاتی در شنوایی شد. این کودک طبق نظر پزشک با حمایت مالی موسسه، در بیمارستان بستری و جراحی شد.
حال هر دو کودک اکنون خوب است و تلاش مددکاری در جهت کاهش آسیب‌های محیط ناامن زندگی آنها و تمرکز بر بهبود آموزش‌شان است.
منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟