فاطمه دانشور در مراسم گلریزان ساخت اولین مهد کودک شبانه‌روزی ایران: این تنها راه نجات کودکان آسیب‌دیده است

فاطمه دانشور در مراسم گلریزان ساخت اولین مهد کودک شبانه‌روزی ایران: این تنها راه نجات کودکان آسیب‌دیده است | 0 دیدگاه | پنجشنبه ۱۰,اسفند,۱۳۹۶ | 1639 نفر
فاطمه دانشور در مراسم گلریزان ساخت اولین مهد کودک شبانه‌روزی ایران: این تنها راه نجات کودکان آسیب‌دیده است
مراسم گلریزان ساخت و تجهیز اولین مهدکودک شبانه‌روزی ایران توسط موسسه خیریه مهرآفرین در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد.
در این مراسم که با حضور جمعی از یاوران مهرآفرین و اعضای هیأت رییسه اتاق بازرگانی برگزار شد، ابتدا مستندی از تلاش‌های مددکاران مهرآفرین برای نجات کودکان بدسرپرست و تحویل آنها به سازمان بهزیستی نمایش داده شد. سپس فاطمه دانشور، مدیرعامل موسسه مهرآفرین و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، وضعیت این کودکان آسیب‌دیده و بی‌شناسنامه را برای حضار تشریح کرد و گفت:«من با تک تک این بچه‌هایی که در تصاویر دیدید، خاطره‌ها دارم و مددکاران ما برای بیرون آوردن این بچه‌ها از محیط ناسالم زندگی‌شان، چه خطرهایی را به جان خریده‌اند."
او ادامه داد:"مهرآفرین از سه سال پیش شناسایی کودکان و مادران معتاد و آسیب‌دیده را در شعبه پامنار شروع کرده‌ که اکنون به شعبه کرج و سایر نمایندگی‌ها هم تعمیم داده شده است. در این سه سال 765 مادر معتاد و 1625 کودک را شناسنایی کرده‌ایم که از این تعداد 260 مادر و 689 کودک فاقد شناسنامه و هویت رسمی هستند. جالب است بدانید 727 نفر از این مادران تابعیت ایرانی دارند و فقط 28 نفر تبعه افغانستان هستند. جمعیت این افراد هرقدر هم توسط مسئولین ما انکار و نادیده گرفته شوند روز به روز در حال افزایش است چون هیچ کنترلی بر موالید این قشر آسیب‌دیده وجود ندارد.»
دانشور تأکید کرد:« با سال‌ها تجربه در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شما می‌گویم که بی‌پناه‌تر از این کودکان وجود ندارد و حتی کودکان کار در مقابل این‌ها پادشاه هستند. این‌ بچه‌های مظلوم یا در همان نوزادی توسط مادران معتاد فروخته می‌شوند، یا در خانه‌های تیمی مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می‌گیرند و در بدترین شرایط تغذیه‌ای و بهداشتی بزرگ می‌شوند. در نهایت اگر دوام بیاورند و زنده بمانند، از سه چهار سالگی به خرده‌فروش مواد مخدر تبدیل می‌شوند. ما علی‌رغم تلاش‌های بسیار، به خاطر قوانین محدودکننده فقط توانسته‌ایم برای یکی دو نفر از این کودکان شناسنامه بگیریم و باقی کودکان به خاطر نداشتن هویت، از مدرسه و آموزش و حقوق اولیه انسانی محروم هستند. این کودکان را تا جایی که قوانین دست و پا گیر به ما اجازه می‌دهد از مادران بی‌خانمان گرفته‌ایم و به بهزیستی سپرده‌ایم اما تعداد زیادی را هم زورمان نرسیده است که بگیریم. این بچه‌ها در کنار مادرانشان تلف می‌شوند و هیچ آینده‌ای ندارند. از نظر جمعیت این کودکان، شهر کرج رتبه اول را دارد وبعد تهران و مشهد.»
مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین تنها راه نجات این کودکان را با توجه به ضعف قوانین حمایتی، نگهداری در مهدکودک شبانه‌روزی دانست و گفت:«ما با دوندگی فراوان موفق شدیم مجوز اولین مهدکودک شبانه‌روزی در ایران را دریافت کنیم و حالا برای ساخت و تجهیز آن به کمک خیرین و یاوران نیاز داریم. فقط در چنین شرایطی است که می‌توان این بچه‌های معصوم را از محیط آسیب‌زای زندگی‌شان دور نگه داشت و گام موثری برای ساختن جامعه‌ای سالم‌ برداشت.»
در این مراسم همچنین از کتاب دختری که کبوتر شد، نوشته رسول یونان رونمایی شد. این مجموعه داستان کوتاه، با الهام از واقعیت و با استناد به پرونده‌های واقعی مهرآفرین نوشته شده و وضعیت دردناک این کودکان را به خوبی در قالب ادبیات به تصویر می‌کشد.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟