آخرین وضعیت پرونده های تحت حمایت موسسه خیریه مهرآفرین در حوزه مادران و کودکان دچار اعتیاد در آینه آمار

آخرین وضعیت پرونده های تحت حمایت موسسه خیریه مهرآفرین در حوزه مادران و کودکان دچار اعتیاد در آینه آمار | 0 دیدگاه | سه شنبه ۱۰,مرداد,۱۳۹۶ | 1833 نفر
آخرین وضعیت پرونده های تحت حمایت موسسه خیریه مهرآفرین در حوزه مادران و کودکان دچار اعتیاد در آینه آمار
آخرین وضعیت پرونده های تحت حمایت موسسه خیریه مهرآفرین در حوزه مادران و کودکان دچار اعتیاد در آینه آمار :

فاطمه دانشور مدیر عامل موسسه خیریه مهرآفرین ضمن ارائه آخرین آمار این موسسه از وضعیت مادران و کودکان دچار اعتیاد گفت : این آمار قابل ارائه به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت بهبود فرآیند مداخله آن وزارتخانه در کاهش آسیب حوزه کودکان و مادران دچار اعتیاد است که دیگر دستگاههای مرتبط نیز می توانند از آن بهره برداری کنند پیش تر ارائه آمارهای دقیق این موسسه منجر به صدور ابلاغیه ای از سوی وزارت بهداشت شد که طی آن نوزادانِ مادرانِ معتاد جهت سم زدایی باید در بیمارستان بماند و پس از سم زدایی چنانچه بر اساس نظر کادر پزشکی و مددکاری  بیمارستان احتمال سوء رفتار والدین معتاد احساس شود کودک به قید فوریت به اورژانس اجتماعی بهزیستی تحویل خواهد شد موسسه خیریه مهرآفرین بعنوان سازمانی مردمی همواره به عنوان بازوی کمکی نهادهای دولتی حضور داشته و از ظرفیت خود جهت بهتر اجرایی شدن این مصوبه و مصوبات مشابه  گام برداشته است .

دانشور ادامه داد : نزدیک به دو سال است که موسسه به اجرایی شدن این مصوبه کمک نموده است و با فعالیت 51 مددکار اجتماعی خود در تهران و 17 نمایندگی اش در شهرستانها با ارائه دقیق این آمار جهت استفاده تصمیم گیران و سیاستگذاران ، مسئولین و اطلاع مردم بتواند قدمی در جهت بهبود شرایط زیست این قشر بردارد .

تعداد مادران دچار اعتیاد شناسایی شده توسط موسسه طی دوسال فعالیت مددکاران اجتماعی در این حوزه 765 مورد بوده است که همگی آنها در دوران بارداری و موقع زایمان شناسایی شده اند و از موسسه خدمات کاهش آسیب در یافت نموده اند . 505 مورد آنان دارای شناسنامه و 260 مورد آن بی شناسنامه بوده اند . 737 مورد تابعیت ایرانی و 28 مورد آن تابعیت افغانی داشته اند .

بیشترین فراوانی سنی این مادران 25 الی 30 سال می باشد 3 مورد نیز سنین 10 تا 15 سال بوده اند و 5 مورد 55 الی 60  سال داشته اند جمع کل فرزندان این مادران ، 1625 نفر می باشد که 936 مورد آن دارای شناسنامه و 606 مورد فاقد شناسنامه می باشد عمدتآ دلیل نداشتن شناسنامه ، تولد کودکان در ازدواج ثبت نشده و روابط خارج از نکاح می باشد و مددکاران تا کنون نتوانسته اند با وضعیت قوانین و آیین نامه های موجود برای این کودکان شناسنامه بگیرند که خود محل اشکال و هشدار جدی است .

دانشور ادامه داد 1341 نفر از این کودکان تابعیت ایرانی داشته و 77 نفر تابعیت افغانی دارند . بیشترین فراوانی سنی کودکان زیر دو سال است یعنی 523 نفر از این کودکان دو سال اول زندگی خود را در شرایط بی خانمانی طی می کنند .

که مهرآفرین جهت جلوگیری از انتقال اعتیاد مادر شیر خشک آنها را با کمک یاوران موسسه تامین می کند .

دانشور در خصوص نوع ماده مخدر مصرفی این مادران گفت : 125 مورد تریاک ، 200 مورد شیشه و104 مورد هروئین و الباقی دیگر مواد مخدر نظیر حشیش ، کراک و الکل مصرف می کنند و 200 مورد هم چند مصرفی داشته ایم . با مداخله مددکاران اجتماعی موسسه و کمک اورژانس اجتماعی بهزیستی از جمع آمار مذکور مربوط به کودکان ، 287 ( دویست و هشتادو هفت ) مورد به شیر خوار و مراکز نگهداری بهزیستی تحویل شده اند . این کودکان در معرض تهدید فروش ، رها شدگی و کودک آزاری قرار داشته اند .

بقیه کودکان نیز که نزد مادران خود هستند ، شرایط سختی را تحمل می کنند که نیازمند ارائه خدمات کاهش آسیب و بازدیدهای هفتگی مددکاران اجتماعی موسسه می باشند .

متعاقبآ راجع به چالش های جدی این کودکان در مسیر رشد اطلاع رسانی خواهیم کرد با امید اینکه این موضوعات در شورایعالی اجتماعی کشور بطور جدی طرح شده و برای حل آن راهکاری مناسب ارائه شود .
@mehrafarin_charity
@fatemehdaneshvar

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟