نشست مطبوعاتی اولین سمینار« بررسی آسیب های کودکان کار و خیابان و زنان سرپرست خانوار»

نشست مطبوعاتی اولین سمینار« بررسی آسیب های کودکان کار و خیابان و زنان سرپرست خانوار» | 0 دیدگاه | شنبه ۲۵,دی,۱۳۸۹ | 1061 نفر

معضل اجتماعی راه حل اجتماعی  می خواهد


نشست مطبوعاتی اولین سمینار« بررسی آسیب های کودکان کار و خیابان و زنان سرپرست خانوار» با حضور مدیر عامل موسسه مهرآفرین ، دبیر علمی سمینار و جمعی از خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در این نشست که با حضور فاطمه دانشور(مدیر عامل موسسه مهرآفرین) ، ابوالقاسم پوررضا(دبیر سمینار) برپا شده بود ابتدا علیرضا غفاری ،مسئول  تبلیغات موسسه مهر آفرین در رابطه با معرفی این موسسه عنوان کرد:پنج سال است که موسسه خیریه مهر آفرین فعالیت خود را شروع کرده است و تا کنون موفق شده است بیش از 2000کودک بد سرپرست و 1000خانواده بد سرپرست در سراسر ایران را پوشش بدهد.
علیرضا غفاری با اشاره به این که موسسه مهر آفرین قصد دارد ،نمایندگی هایی در سرتاسر کشور راه اندازی کند،گفت:هم اکنون کودکانی در استان های مشهد،خرم آباد ،کرمان،سیرجان و بندرعباس علاوه بر تهران  تحت حمایت این موسسه هستند.
در ادامه این نشست، فاطمه دانشور موسس و مدیرعامل موسسه خیریه مهر آفرین در رابطه با برگزاری سمینار گفت:موسسه مهر آفرین از سال 84 به صورت غیر رسمی آغاز به فعالیت کرد و از اردیبهشت سال 86 به ثبت رسمی رسید.
وی انگیزه موسسین را این گونه عنوان کرد: موسسین می خواستند کودکان نیازمند را تحت سرپرستی و حمایت خود در آورند. طبق مطالعاتی که انجام گرفت متوجه شدیم،کودکان بد سرپرست معضل اجتماعی هستند که هیچ نهادی به صورت خاص به آن ها نپرداخته است .البته NGOهایی بودند که در این زمینه فعالیت داشتند و همچنین موسسات خیریه ای که به کودکان بی سرپرست به خاطر توصیه های شرعی ، توجه دارند.
فاطمه دانشور در ادامه سخنانش با اشاره به این که لزوم یک نهاد که به صورت تخصصی بر روی کودکان بد سرپرست فعالیت کند ،وجود داشت ،بیان کرد:ما بیشتر به کودکان خدمات می دهیم و حداقل نیاز آنان به تغذیه،بهداشت و آموزش را تامین می کنیم.ارائه همه این خدمات مستلزم حضور نیروی انسانی متخصص ،مددکاران اجتماعی،مشاورین روان شناسی ،پزشکان ،متخصصین آموزشی و مشاورین حقوقی بود.
وی در ادامه گفت :ما کارمان را با کودکان حومه شهر تهران شروع کردیم که به خاطر فقر فرهنگی که در خانواده های آنان وجود داشت ،این کودکان از حداقل ها حتی داشتن شناسنامه محروم بودند و از آنان به خاطر منافع مالی بهره کشی می شد.
فاطمه دانش ور با اشاره به این که در حمایت از این کودکان بین موسسات و نهاد های مختلف انسجام و هماهنگی وجود نداشت ،اظهار داشت:بخشی از این حمایت به عهده بهزیستی ،نیروی انتظامی و شهرداری بود و NGOهایی هم، که نسبت به آمار این کودکان محدود بودند ، فعالیت داشتند.
وی با عنوان این مطلب که بحث موسسه خیریه در ایران یک رویکرد سنتی است و این موسسات کمتر به صورت علمی به کار می پردازند ،گفت:ما با این باور که موضوع این کودکان باید با نگاه علمی حل شود،پژوهشکده ای در موسسه مهر آفرین تاسیس کردیم و دکتر پوررضا از اول در این پژوهشکده حضور داشتند.
موسس و مدیرعامل موسسه خیریه مهر آفرین هدف از برگزاری سمینار را جمع کردن NGOها و نهاد های مرتبط با این موضوع و فعالان علمی در این زمینه برای دستیابی به نقطه نظر مشترک و جلب توجه مسئولین و دولتمردان برای کمک رسانی در این رابطه دانست و گفت:هر سال به کودکان بازمانده از تحصیل اضافه می شود ،و این کودکان،همان کودکان کار و خیابان هستند که رفع این معضل کمک دولت و مردم را می طلبد.
وی در ادامه بیان داشت:ما کمیته پیگیری متشکل از نهاد های مختلف ، NGOها و اعضای مختلف خواهیم داشت که نتیجه به دست آمده از سمینار را پیگیری خواهند کرد.
در ادامه این نشست  دکترابوالقاسم پوررضا ،دبیرعلمی  سمینار عنوان کرد:ما تا کنون به معضلات کودکان در سطح کلان نپرداخته ایم.کودکان کار و خیابان و زنان سرپرست خانوار نشان از هم گسیختگی خانواده است،که اولین نهاد جامعه را تشکیل می دهد.
دبیر این سمینار با اشاره به این معضلات در سطح کلان اجتماعی با نابرابری ،توسعه،کیفیت زندگی و فقر ارتباط دارد ،افزود:این معضلات پدیده ای جهان نماست و مختص به یک جامعه نیست . به عنوان معضل اجتماعی یک شب شکل نمی گیرد و یک شب هم حل نمی شود. بنابرین راه حل های مقطعی جواب نخواهد داد. تحت پوشش قرار گرفتن با ماهیت استقلال در تضاد است و این گروه باید بتوانند خودکفا شوند.
وی در ادامه اذعان داشت:معضلات اجتماعی همچون کودکان کار و خیابان و زنان سرپرست خانوار چهره شهر را دگرگون می کنند.آنان یک گروه حاشیه نشین سیار در شهر های بزرگ هستند و آسیب هایی که آن ها در سطح جامعه می بینند باعث می شود تا ما پتانسیل لازم را به خاطر عدم مراقبت از آن ها از دست دهیم.
ابوالقاسم پوررضا با عنوان این که معضل اجتماعی راه حل اجتماعی نیز می خواهد و فعالیت در این زمینه باید مستمر باشد ،عنوان کرد:این معضل اجتماعی متولی جدی ندارد،و معلوم نیست که کدام سازمان باید با این ها برخورد کند.

مثلی هست که می گوید: برده ای که چندین ارباب داشته باشد آزاد است و این درباره کودکان خیابان نیز صدق می کند چرا که متولی مشخصی ندارند.
دبیر سمینار رفع این معضل اجتماعی را مستلزم سازماندهی ،مدیریت اجتماعی ،صبر،برنامه ریزی،تعهد اقدام به اهداف برنامه دانست و هدف سمینار را این طور بیان داشت: هدف از برگزاری سمینار علاوه بر حساس سازی نهادها ،مجریان و افراد نسبت به این موضوع ،آگاه سازی نسبت به این موضوع است که این گروه ها دچار اختلال هم در سلامت جسمی هم روانی هستند که ممکن است در آینده خطراتی را برای زندگی فراهم کنند.
وی با اشاره به این که کمیته علمی با حضور اساتید فعال در این عرصه متشکل شده است ،ده محور اصلی مطرح در سمینار را به شرح زیر اعلام کرد:
-    جمعیت کودکان کار و خیابان،زنان سرپرست خانوار در آیینه آمار
-    سلامت کودکان کار و خیابان،زنان سرپرست خانوار
-    آسیب ها و تهدید ها علیه کودکان کار و خیابان،زنان سرپرست خانوار
-    سازمان های مسئول ،نقش ها و وظایف آن ها ،تجدید نظر در وظایف و ساختار ها
-    NGOها و جایگاه آن ها در مراقبت از گروه های هدف
-    آینده کودکان کار و خیابان،زنان سرپرست خانوار
-    بزه و خلاف در گروه های هدف
-    سلامت وامنیت اجتماعی،نابرابری و گروه های هدف
-    نگاه به گروه های هدف از منظر اسلام
-    حقوق گروه های هدف در قانون اساسی و قوانین بین المللی
و در ادامه گفت:ما برای هر کدام از این محور ها یک سخنران متخصص داریم و هم فراخوان مقاله داشتیم،که چند مقاله برای سخنرانی انتخاب شدند.
ابوالقاسم پوررضا دلیل عدم موفقیت در رفع این معضلات اجتماعی را چنین برشمرد: نداشتن یک رویکرد علمی و تخصصی ،شتابزده عمل کردن و تصمیم های مقطعی و از روی احساس گرفته می شوند.
در ادامه این نشست فاطمه دانش ور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در رابطه با منبع تامین هزینه موسسه و مقطعی که کودکان تا آن زمان از حمایت موسسه بهره مند می شوند ،گفت:قبل از این که موسس مهر آفرین باشم ،کارآفرین در عرصه صنعت و معدن بودم و در واقع کار بازرگانی و صادرات سنگ انجام می دهم.تصمیم گرفتم بخشی از درآمدم را صرف خیریه برای کودکان کنم.
موسس و مدیرعامل موسسه خیریه مهر آفرین با اشاره به این که تا کنون توانسته اند در زمینه هزینه تحصیلی ،خواربار و کالای اساسی ،حداقلی از پوشش به این کودکان کمک کنند ،یاد آور شد:به دلیل سفر هایی که به خاطر شغلم به استان های کرمان و هرمزگان داشتم ،متوجه شدم بچه های بازمانده از تحصیل در این استان ها در وضعیت بدتری نسبت به بچه های تهران هستند.برای همین به انتخاب سفیر اقدام کردیم.هدف ما کمک به کودکان بازمانده از تحصیل بود.
وی در ادامه اعلام کرد:در طی این مدت 4000یاور و حامی به ما ملحق شدند.«فاطمه معتمدآریا» ، «رضا صادقی» ،  «مریلا زارعی» و  «هادی ساعی» سفیران مهر آفرین هستند .وجود سفیر برای حساس کردن مردم به این رویداد است.

برای مثال سفر مریلا زارعی به استان سیستان و بلوچستان پیامدهای خیلی خوبی برای مردم آن روستای محروم داشت مجمع خیرین مدرسه ساز و نهادهای مسئول حساس شدند و وجهی را بابت بازسازی مدارس نیمه مخروبه اختصاص دادند. من فکر می کنم تمام کسانی که به موفقیتی دست یافته اند باید زکات موفقیت خود را با شرکت در فعالیت های خیرخواهانه پرداخت کنند.

دانشور بیان داشت:ما تا مقطع دانشگاه بچه ها را حمایت می کنیم و طرحی هم برای توانمند کردن زنان سرپرست خانوار داریم.آن ها یا به کارگاه های تولیدی ما می روند ویا به بازارکار معرفی می شوند.یکی از بزرگ ترین مشکلات این زنان عدم آگاهی از حقوق خود و بی سوادی است و کانون وکلای موسسه سعی دارد تا این مشکلات را تا حد توان مرتفع سازد.
وی در ادامه با اشاره به این که هدف ما توانمند سازی است ،گفت:فقط سواد آموزی کافی نیست وکسب سواد با تربیت شدن تفاوت دارد.که ما به وسیله کلاس های آموزشی که توسط موسسه در زمینه مهارت آموزی برگزار می شود ،سعی به رفع این نقص می کنیم.
دکترابوالقاسم پوررضا در جواب سوال خبرنگاری در رابطه با این موضوع که چطور کار سمینار پیگیری می شود گفت:ما سعی داریم دبیر خانه دائمی برای استمرار کار این سمینار داشته باشیم.گرفتن رد کودکان خیابانی بسیار دشوار است و مشکلات پیش آمده برای آنان ما را برای تشکیل کمیته پیگیری مصر می سازد. شهرداری نیز به صورت شفاهی قول هایی برای فراهم کردن مکانی برای تشکیل دبیرخانه کمیته پیگیری داده است.
فاطمه دانش ور در پایان با اشاره به این که تعداد زیادی از این کودکان وزنان در لیست انتظار حمایت موسسه قرار دارند و اظهار امیدواری برای حمایت نهاد های دولتی از این موسسه ،برای حل این مشکلات این نشست را  به پایان رسانید.

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری مهر

  • سمینار
  • کودکان بد سرپرست
  • معضل اجتماعی

    دیدگاه ها

    بیشتر بخوانید

    نظر شما چیست؟