معضل کودکان کار بزرگ ترين مانع ترسيم چشم اندازي روشن به آموزش همگاني است

معضل کودکان کار بزرگ ترين مانع ترسيم چشم اندازي روشن به آموزش همگاني است | 0 دیدگاه | شنبه ۰۲,بهمن,۱۳۸۹ | 1085 نفر

با همت موسسه نیکوکاری مهرآفرین و حضور مسئولین ، نمایندگان سازمان های مردم نهاد و چهره های دانشگاهی :
اولین سمینار بررسی آسیب های کودکان کار و خیابان و زنان سرپرست خانوار برگزار شد.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو :معضل کودکان کار بزرگ ترین مانع ترسیم چشم اندازی روشن به آموزش همگانی است.
مدیر عامل موسسه مهرآفرین: مهم ترین هدف برگزاری سمینار آگاه سازی جامعه نسبت به آسیب های کودکان کار و خیابان و جلب توجه و حمایت بیشتر مسئولین است.


موسسه نیکوکاری مهرآفرین اولین سمینار بررسی آسیب های کودکان کار و خیابان و زنان سرپرست خانوار را در سالن همایش های رازی برگزار کرد.
در ابتدای همایش" ابوالقاسم پوررضا" دبیر علمی همایش ضمن خوشامدگویی به مهمانان در خصوص معضلات زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و خیابان و لزوم برخورد علمی ، مستمر و سازنده با این پدیده بیمار گون و انحرافی در سطح جامعه سخن گفت.
وی اظهار امیدواری کرد که این سمینار گامی برای گشودن پنجره ای باشد که از آن طریق بتوان نگاه علمی ، موثر و حساب شده ، موثر و جامع به قضیه داشت.
"سردار طلایی" از شورای شهر تهران با اشاره به آسیب های اجتماعی و راهکارها در سطح کلان و میانی گفت : یکی از راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی در سطح کلان اصلاح قوانین و مقررات و در سطح میانی تلاش در جهت استحکام نهاد خانواده در جامعه است و توجه به افزایش آمار طلاق نشان می دهد که خانواده به نهادی آسیب پذیر تبدیل شده است.
وی اضافه کرد : راهکار دیگر اصلاح نظام آموزشی است، زیرا در حال حاضر آموزش های عمومی و در سطح مدارس موجب توانمندسازی مخاطبان و همچنین تربیت صحیح آن ها نمی شود. همچنین باید در بازتولید هنجارها متناسب با زمان پیش روی کنیم چرا که اگر ما خلا های موجود را برای کودکان و توجوانان پر نکنیم دیگران این کار را متناسب با منافع خودشان انجام خواهند داد.
"طلایی" از ترویج مسائل دینی، توجه دادن به مبانی تحکیم خانواده، فرهنگ سازی ، آسیب شناسی ، آگاه سازی همگانی، احساس امنیت اخلاقی ، گسترش دامنه فعالیت سازمان های مردم نهاد و اعتماد به آن ها جهت افزایش ظرفیت ها ، حذف موازی کاری ها در سازمان ها و نهادهای مسئول و ایجاد نظام یکپارچه مدیریتی ، به عنوان دیگر راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی نام برد. 
در بخش بعدی همایش " سعیدآبادی" دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به پدیده خشونت در دهکده ی جهانی امروز گفت : کودکان کار و خیابان اولین قربانیان این پدیده هستند. معضل کودکان کار و خیابان نیز پدیده ای جهانی گستر است هرچند در کشورهای فقیر و کشورهای در حال توسعه این مسئله در سطح وسیع تری در جامعه وجود دارد.
وی از عواملی مثل گسترش فقر و به مخاطره افتادن بنیان خانواده ، رشد خشونت ، فوت والدین، از هم گسیختگی خانواده و بلایایی همچون سیل و زلزله به عنوان به وجود آورنده ی معضل کودکان کار و خیابان یاد کرده و تصریح کرد : بیشترین آسیب پذیری مربوط به ان گروه از کودکان است که خیابان تنها پهنه ی زندگی آنان محسوب می شود.
سعید آبادی همچنین گفت: معضل کودکان کار بزرگ ترین مانع ترسیم چشم اندازی روشن برای آموزش همگانی است .
وی افزود : حل مسئله ی کودکان کار و خیابان مشارکت جدی دولت و جامعه مدنی را می طلبد و اجرای سه مرحله شناسایی ، آموزش و حمایت لازمه ی این کار است.
در بخش بعدی سمینار، شخصیت های علمی و دانشگاهی و کارشناسان در نهادهای مختلف حول موضوعات مرتبط به شرح زیر مقالات خود را ارائه نمودند.
جمعیت کودکان کار وخیابان  : دکتروامقی (روان پزشک)
ویژگی های جمعیتی کودکان و نوجوانان سرپرست خانوار در نیم قرن اخیر( طه نوراللهی)
حقوق کودک از نگاه اسلام : دکتر حسین باهر
تن فروشی در کودکان خیابانی : دکتر مدنی
عوامل موثر بر ایجاد و گسترش پدیده کودکان خیابانی: مصطفی جانقلی
ارتقا سلامت در کودکان کار: دکتر غفاری (عضو هیئت علمی گروه و مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه علوم پزشکی تهران)
سلامت روانی و اجتماعی کودکان : دکتر مهرداد احترامی
کار کودکان  از منظر کنوانسیون حقوق کودک: میلاد میرزایی (کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی)
اعتیاد در کودکان کار و خیابان : دکتر پاشایی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان)
،سازمان های غیر دولتی و جایگاه آن ها در مراقبت از کودکان کار : سروان کاوه (نیروی انتظامی استان سمنان)
در بخش پایانی روز اول نیز نمایندگان سازمان هایی چون انجمن حمایت از حقوق کودکان، دفتر سلامت وزارت بهداشت و درمان، انجمن حمایت از کودکان کار، انجمن حامیان کودکان کار و خیابان و همچنین فاطمه دانشور مدیر عامل موسسه مهرآفرین و برگزار کننده سمینار نیز در کنار یکدیگر به بحث وبررسی در مورد موضوع کودکان کار و خیابان و پاسخ به سوالات مطرح شده توسط مهمانان پرداختند.
فاطمه دانشور مدیر عامل موسسه مهرآفرین مهم ترین هدف این سمیناررا آگاه سازی جامعه نسبت به آسیب های اجتماعی پدیده کودکان خیابانی و حساس نمودن نهاد های سیاست گذار برای کمک به NGO ها ذکر کرد.
در روز دوم سمینار نیز "حوریه شمشیری" ، جراح و متخصص زنان، در خصوص زنان سرپرست خانوار گفت : زنان سرپرست خانوار لزوما آسیب پذیر نیستند. بسیاری از آنان از سال ها پیش به دلیل وجود سرپرست بد آسیب پذیر بوده اند.
وی با اشاره به شرح حال بعضی از مددجویان مهرآفرین اظهار داشت : نا آگاهی ، عدم حمایت های مناسب، نداشتن مهارت جهت اشتغال،... را از عواملی دانست که موجب بدتر شدن وضعیت این زنان می شوند.
شمشیری افزود: زنان در خطر هستند چون وقتی مهارت ندارند خیابانی می شوند و انواع بیماری ها سلامت آن ها را تهدید می کند.
در این سمینارکلیپی که موسسه مهرآفرین در مورد زنان بد سرپرست و زنان سرپرست خانوار در استان های محروم تهیه کرده بود ،پخش شد. در این کلیپ بخشی از مسائل و مصائبی که بر سر این افراد می آید به نمایش گذاشته شد.
پس از نمایش این کلیپ دکتر "مصطفی زارعان" از پژوهشکده ی مهرآفرین مقاله ای در خصوص طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار ارائه کرد که این طرح در پژوهشکده ی مهرآفرین مورد تصویب قرار گرفته است.
در این مقاله الگوی توانمند سازی زنان در 4 فاز و 5 مرحله ارائه شد:
فاز اول : ایجاد یک شبکه اجتماعی – اقتصادی
فاز دوم : توانمندی
مرحله 1) رفاه
مرحله 2) دسترسی
مرحله 3) آگاهی
مرحله 4) مشارکت
فاز سوم: انتقال
فاز چهارم : باز تولید
مرحله 5) کنترل
این الگو مدلی در حقیقت مدل نظری جامع و یکپارچه ای است در حقیقت جهت بازتوانی و رفع معضلات این گروه ارائه شده است.
فاطمه دانشور مدیر عامل موسسه مهرآفرین ضمن گلایه از حضور کم رنگ بعضی از حامیان، از حمایت های وزارت بهداشت و درمان و همچنین شهرداری تهران تشکر کرد.
در بخش بعدی سخنرانان به شرح زیر مقالات خود را ارائه نمودند.
کاهش آسیب های کودکان خیابانی: دکتر معصومه معارف وند (مسئول برنامه ریزی وزارت رفاه)
آسیب ها و مشکلات زنان سرپرست خانوار: دکتر مسعودی فرید (متخصص پزشکی اجتماعی)
بررسی سلامت کودکان کار و خیابان منطقه 20 : منیره آرزومندی ( کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی و مدیر عامل موسسه ایلیا)
بررسی وضعیت موجود و تهدیدهای کودکان کار و خیابان در سطح شهر تهران : زبیده افروز (کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی )
بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی جمعیت تحت پوشش سازمان بهزیستی و زنان شاغل خدمات : لیلا تاتینا (کارشناس ارشد رفاه اجتماعی)
مدل اشتغال اجتماعی :  مصطفی جانقلی (مدیر عامل بنیاد سپهر بم)
کودکان کار و خیابان – مداخلات گذشته و راهکارهای آینده : دکتر بهزاد دماری (استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران)
در پانل دوم سمینار با حضور "حوریه شمشیری" ، "روشن پژوه" (روان پزشک) ، "فاطمه دانشور" ، "المدنی" (از وزارت کار و امور اجتماعی)، "لیلا ارشد" (مدیر عامل خانه خورشید) به بحث و بررسی در مورد معضلات زنان سرپرست خانوار و پاسخ به سوالات مطرح شده پرداختند.
دانشور در پاسخ به این سوال که "چرا  اشتغال زنان سرپرست خانوار در مشاغلی چون آرایشگری ، خیاطی ، آشپزی خلاصه می شود" گفت: این زنان معمولا دچار فقر فرهنگی و اقتصادی هستند و مهارتی ندارند. آن ها حتی علایق خود را نمی دانند که بر آن اساس بشود برایشان کاریابی کرد. پس باید اول سعی شود تا حدی اعتماد به نفس و خودباوری را با حس استقلال در آن ها تقویت کرد و کم کم به سمت شناسایی علایق و آموزش مهارت ها حرکت کرد. برای مثال در مهرآفرین مبلغی که کمک می شود به حساب مادر در خانواده واریز می شود و همین مسئله کوچک تاثیر بسیار زیادی بر روی آن ها و افزایش اعتماد به نفسشان دارد.
"المدنی" نیز از بازنگری در ماموریت دستگاه های دولتی ، عدم جزیره ای عمل کردن، اجماع NGO ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی، توجه به رویکرد مهارت آموزی به جای تکدی گری، توسعه مراکز مشاوره و مددکاری و ایجاد بانک اطلاعاتی مربوط به زنان سرپرست خانوار را به عنوان اقدامات لازم جهت کاهش آسیب های زنان سرپرست خانوار ذکر کرد.
پانل سوم سمینار هم که پانل اجرایی محسوب می شد با حضور ابوالقاسم پور رضا (دبیر علمی سمینار)، جعفرنژاد (شهرداری)، نادر طالبی (شورای شهر)، دماری (موسسه ملی تحقیقات سلامت)، وثوق (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در خصوص راهکارهای اجرایی ارائه شده در سمینار به بحث پرداختند و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.
"دماری" با اشاره به لزوم ورود به عرصه مشارکت اجتماعی گفت: عدم همگرایی دولت، سازمان های مردم نهاد و نهادهای عمومی موجب بروز مشکلات و موازی کاری می شود. ما در وزارت بهداشت به دنبال این هستیم که برای NGO ها کرسی داشته باشیم. سند آسیب های اجتماعی در اتاق فکر وزارت کشور تدوین شده و NGOها باید در تدوین و بازنگری این سند مشارکت داشته باشند.
"وثوق" نیز با اشاره به اولویت موضوع سلامت در برنامه پنجم توسعه گفت: در برنامه پنجم توسعه نگاه کلی به این صورت بوده که دولت، تصدی گری را به سازمان های مردم نهاد واگذار کند و تنها نقش حمایت کننده از اقدامات و ابتکارات، نظارت و ارزشیابی را داشته باشد.
NGO  ها می توانند حمایت های نظام بیمه ای را بر اساس قوانین و مقررات موجود در برنامه پنجم توسعه را طلب کنند.
در انتهای پانل ، "پوررضا" با اشاره به راهکارهایی از قبیل:
عملی شدن قانون منع کار کودکان و آموزش همگانی ،توسعه استانی جهت جلوگیری از مهاجرت به تهران و شهرنشینی ،پوشش جامعه خدمات سلامت ،کاهش فاصله بین سازمان های دولتی و سازمان های مردم نهاد ، متن بیانیه سمینار را جهت پیگیری در کمیته پیگیری قرائت کرد. متن بیانیه و گزارش تکمیلی سمینار را در روزهای آتی می توانید در قسمت پژوهشکده مشاهده فرمایید.
در حاشیه :
سازمان ها و نهادهایی مانند وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت کشور، انجمن حمایت از حقوق کودکان، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازمان بهزیستی کشور، جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، کمیسیون ملی یونسکو، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، موسسه خیریه مهرطه، انجمن حمایت از کودکان کار، انجمن حامیان کودکان کار و خیابان و شرکت سیاحان سپهر آسیا از حامیان این سمینار بودند.
سرهنگ روزبهانی، سرهنگ بنی اسد و سرهنگ اسفندیاری از مهمانان ویژه روز دوم بودند.
کتاب حاوی مقالات ارائه شده به سمینار در بیرون از سالن همایش در اختیار مهمانان قرار گرفت. (در صورت تمایل جهت دریافت این کتاب می توانید با واحد یاوران تماس حاصل فرمایید 88206708)
به تمامی شرکت کنندگان در سمینار گواهینامه آموزش ضمن خدمت ارائه شد.
در پایان موسسه مهرآفرین  از سخنرانان ، حامیان و اعضای کمیته علمی سمینار تقدیر به عمل آورد.

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری ایسنا

ملت آنلاین

  • آسیب های اجتماعی
  • کودکان کار و خیابان
  • کنوانسیون حقوق کودک

    دیدگاه ها

    بیشتر بخوانید

    نظر شما چیست؟