خانه پدری، آغوشی امن برای دخترکان مهرآفرین

خانه پدری، آغوشی امن برای دخترکان مهرآفرین | 0 دیدگاه | یکشنبه ۱۴,شهریور,۱۴۰۰ | 901 نفر
خانه پدری، آغوشی امن برای دخترکان مهرآفرین
ساختمانی قدیمی در یکی از کوچه‌های اطراف میدان شهدا، خانه‌ای که خاطرات چند نسل را در خود به یادگار دارد، اکنون مٲمن و پناهگاهی برای دختران مهرآفرین شده است.
"خانه پدری" یکی از مراکز شبانه روزی مهرآفرین است که در ماه‌های اخیر پس از بازسازی وتعمیرات افتتاح شده است. این خانه، محل تولد و سالهای اولیه زندگی موسس و مدیر عامل مهرآفرین، فاطمه دانشور بوده است و سپس چندین سال دفتر مرکزی مجموعه مهرآفرین بود.
این خانه، ساختمانی ۳ طبقه است که درحال حاضر به نگهداری از دختران ۷ تا ۱۲ سال تحت حمایت موسسه اختصاص دارد.
طبقه اول خانه پدری، به آشپزخانه و سالن ناهارخوری اختصاص داده شده؛ طبقه دوم نشیمنگاه و اتاق مطالعه بچه‌هاست و طبقه سوم نیز خوابگاه و محل استراحت فرزندان.
به گفته محبوبه حُسن، مدیریت خانه پدری، ظرفیت این مرکز ۱۶ نفر است که تا کنون ۱۲ کودک پذیرش شده‌اند و در حال حاضر در خانه پدری اقامت دارند.
مدیر مرکز اضافه می‌کند:" تمام دخترانی که پذیرش شده‌اند، از مددجویان مهرآفرین هستند و مادران آنها در واحد مددکاری و اعتیاد پرونده دارند.
مددکاری اعتیاد با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، پرونده‌هایی را که در آنها بچه‌ها در معرض آسیب و خطر بوده‌اند را به ما معرفی کرده است. در این میان دختران ۷ تا ۱۲ سالی که خانواده‌هایشان صلاحیت نگهداری از آنها را نداشتند و امکان ارجاع به بهزیستی هم با توجه به منع‌های قانونی موجود، وجود نداشت در خانه پدری پذیرش شدند."
یکی از این کودکان دنیا ۱۱ ساله است که والدینش مصرف‌کننده شیشه و هرویین هستند. دنیا یک مرتبه توسط اورژانس اجتماعی به بهزیستی ارجاع داده شد اما سه روز بعد از بهزیستی متواری شد و به منزل خواهرش پناه برد. خانه‌ای که مرکز فروش مواد مخدر و پاتوق معتادان بود.
مددکار مهرآفرین در بازدید از محل زندگی دنیا متوجه ناامنی محیط برای این دختربچه شد و با رضایت والدین دنیا به خانه پدری منتقل شد.
او که به دلیل غفلت پدر و مادر ۲ سال از تحصیل بازمانده، اکنون در مقطع چهارم ابتدایی مشغول تحصیل است.
مدیر خانه پدری
مدیر خانه پدری می‌گوید:" با توجه به این که بیشتر دختران ما بازمانده از تحصیل هستند ما در حال تدوین برنامه‌ای هستیم که روی آموزش‌های تحصیلی آن‌ها، مهارت‌های شناختی، مهارت های آداب اجتماعی، همچنین مهارت‌های خودمراقبتی و حرفه‌آموزی بچه‌ها کار شود تا آنها را برای ورود به اجتماع آماده کنیم."
نازلی ۷ سال و نیمه، یکی دیگر از مهمانان خانه پدری، یک سال از تحصیل بازمانده است. او که با والدین مصرف کننده به شیشه زندگی می‌کند، به گزارش همسایه‌ها شب‌ها تا دیروقت در پارک نزدیک خانه به تنهایی بازی می‌کرد و چندین بار نیز توسط دوست پسرش مورد آزار جنسی قرار گرفته بود. او مدتی است که به خانه پدری منتقل شده و در مقطع اول ابتدایی ثبت نام شده است.
نازلی انحراف چشم دارد و قرار است به زودی با حمایت مهرآفرین مورد عمل جراحی قرار گیرد.
به گفته خانم حسن، مددکار مهرآفرین و مدیریت خانه پدری، تمام کودکانی که اکنون در خانه پدری اقامت دارند، از شرایط ناامن و پرخطر خانه‌های خود و سرپرستانی که صلاحیت نگهداری از آنها را نداشته‌اند، به اینجا پناه آورده‌اند.
عسل یکی دیگر از این دختران است. او ۹سال دارد و همراه والدین، خواهر و
مادربزرگش زندگی می‌کند. پدر و مادر هر دو اعتیاد به شیشه دارند. مادر دست فروش است و پدر فروشنده مواد مخدر. عسل به دلیل ضعف تحصیلی و عدم رسیدگی خانواده، پایه اول ابتدایی را دو بار تکرار کرده است. با این که از طرف مهرآفرین به خانواده عسل تبلت تحویل داده شده بود تا تحصیل کودک پیگیری شود، خانواده هیچ تمایلی به این کار نداشت.
طبق بازدیدها و بررسی‌های مددکار، عسل از نظر بهداشتی وضعیت مساعدی نداشت و بارها به شپش مبتلا شده بود. او قبل از انتقال به خانه پدری بیشتر ساعات روز را با همسال‌هایش در کوچه و پارک‌ها  می‌گذراند و در معرض انواع سواستفاده و آسیب قرار داشت.
حالا عسل در کنار نازلی، دنیا و دختران دیگر، در محیطی امن زندگی می‌کنند و از خوراک، پوشاک و آموزش مناسب برخوردارند. خانه پدری تا ۱۲ سالگی این کودکان، مسکن و مٲوای آنان است و یکی از برنامه‌های مهرآفرین در آینده این است که مرکز دیگری را برای پذیرش دختران ۱۲ تا ۱۸ سال تٲسیس کند.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟