نادیا در جاده موفقیت/ این دختر جوان بعد از درمان مشکلات روانی‌اش به شغل دلخواهش رسید

نادیا در جاده موفقیت/ این دختر جوان بعد از درمان مشکلات روانی‌اش به شغل دلخواهش رسید | 0 دیدگاه | پنجشنبه ۳۱,تیر,۱۴۰۰ | 530 نفر
نادیا در جاده موفقیت/ این دختر جوان بعد از درمان مشکلات روانی‌اش به شغل دلخواهش رسید
نادیا دختر جوان بااستعدادی است که از سنین پایین تحت حمایت مرکز پرتو مهرآفرین بوده است.
پدر نادیا سالهاست که همسر و هفت فرزندش را ترک کرده و هرچند دورادور از حال آن‌ها خبر دارد، حاضر به قبول هیچ مسئولیتی در قبال خانواد‌ه‌اش نیست.
مادر نادیا کارگر است و با دستمزد کارگری، به اضافه حمایت‌های مرکز پرتو بچه‌هایش را بزرگ کرده؛ با این وجود، زندگی سخت و فشارهای روانی، سبب شد تا نادیا دچار مشکلات عمیق رفتاری شود.
نادیا که اکنون ۲۲ سال دارد مثل باقی خواهر و برادرهایش باهوش و درس‌خوان بود. در مسیر تحصیل نادیا مهرآفرین همواره با پرداخت شهریه‌های مدارس و تهیه لوازم تحصیل از او حمایت کرده بود اما مددکار نادیا به مرور زمان متوجه علائم مشکلات روانی در او شد.
بعدها مشخص شد کل اعضای خانواده، با وجود هوش و استعداد فراوان، مشکلات روانی- رفتاری دارند و هرچند تمام آنها به تحصیل اهمیت زیادی می‌دهند اما با چالش‌های عمیقی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.
نادیا در کنار ادامه تحصیل، به آرایشگری نیز علاقه زیادی داشت و این موضوع را با مددکارش در میان گذاشت. مددکار نادیا که متوجه شرایط نامساعد روحی روانی او شده بود، از او خواست که قبل از هر اقدامی برای شرکت در دوره‌های آرایشگری، نزد روانشناس مرکز پرتو برود.
ناسازگاری نادیا، روابط مخدوش و پر تنش با اعضای خانواده و افکار خطرناکی همچون خودکشی که در سر داشت، مددکارش را نگران کرده و به این نتیجه رسانده بود که او نیاز به درمان دارد. اما نادیا حاضر نمی‌شد به دیدار روانشناس برود و در مقابل پذیرش مشکل خود، مقاومت شدیدی داشت.
بالاخره وقتی با ترغیب مددکار چند جلسه‌ای به دیدن روانشناس مستقر در مرکز پرتو رفت، مشخص شد که او به افسردگی و اضطراب شدید مبتلاست. طبق نظر روانشاس، نادیا باید تحت نظر روانپزشک درمان دارویی را آغاز می‌کرد. اما این دختر سرسخت حاضر به همکاری و مصرف دارو نمی‌شد. او حتی بیماری خود را به کلی انکار می‌کرد و قبول نداشت.
پروسه راضی کردن نادیا به شروع درمان بیش از هشت ماه طول کشید. مددکارها با متدهای خاص رفتاری سرانجام او را راضی کردند که به درمان تن بدهد. در واقع نادیا می‌خواست به کلاس آموزشی آرایشگری برود که شهریه بالایی داشت. مددکار شرط پرداخت این شهریه از سوی مرکز را همکاری نادیا در پروسه درمان ذکر کرد.
نادیا که مشتاق به گذراندن این دوره بود، بالاخره راضی شد علاوه بر شرکت منظم در جلسات روانشناسی مرکز، درمان دارویی نیز دریافت کند.
بعد از چند ماه مصرف دارو و همزمان روان‌درمانی توسط روانشناس مرکز و همچنین پایش مرتب توسط مددکار، نادیا از نظر روانی و رفتاری به سطح قابل قبولی رسید.
مرکز پرتو در این مرحله طبق قول و قراری که با نادیا گذاشته بود، او را در کلاس آرایشگری ثبت نام و شهریه‌ای به مبلغ ۳.۵ میلیون تومان پرداخت کرد. نادیا به خوبی دوره آموزشی میکروبلدینگ ابرو را گذراند و آنقدر در این کار از خود مهارت و استعداد نشان داد که بعد از پایان دوره‌، در همان مجموعه‌ای که آموزش دیده بود به عنوان دستیار مشغول به کار شد.
نادیا اکنون شغل و درآمد مناسبی دارد و درمان‌ خود را نیز همچنان ادامه می‌دهد.
مددکاران مرکز پرتو همزمان برای بقیه فرزندان و مادر این خانواده نیز خدمات حمایتی و درمانی انجام می‌دهند.
ناهید خواهر ۱۷ ساله نادیا که او نیز مبتلا به افسردگی و در حال درمان است،در تمام کلاس‌های مهارت‌آموزی مهرآفرین و همچنین جلسات روانشناسی‌ای که برایش مشخص شده شرکت می‌کند. ناهید که بسیار بااستعداد است، همواره در کلاس‌های عروسک‌سازی، ساخت زیورآلات، گونی‌بافی و موسیقی که در مرکز پرتو برگزار شده جزو برترین هنرآموزان بوده است.
مادر خانواده نیز به تازگی جلسات روانشناسی را شروع کرده تا اختلالات روحی خود را بشناسد و برای تعامل درست با فرزندانش آماده شود.
تیم مددکاری مرکز پرتو در تلاش است تا گره‌های روانی اعضای این خانواده را یکی پس از دیگری باز کنند و فرزندان باهوش اما قدر ندیده خانواده به موفقیت و جایگاهی که رویایش را دارند برسند.
منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟