مهد مهر کرج، پناهگاه کودکان در معرض آسیب

مهد مهر کرج، پناهگاه کودکان در معرض آسیب | 0 دیدگاه | سه شنبه ۱۴,اردیبهشت,۱۴۰۰ | 935 نفر
مهد مهر کرج، پناهگاه کودکان در معرض آسیب
مهد مهر کرج سومین مهد کودک مهرآفرین است که با هدف نگهداری از کودکان در معرض آسیب راه‌اندازی شده است. برخی از مناطق حاشیه‌ای کرج، از پرآسیب‌ترین مناطق کشور هستند. اعتیاد، خرید و فروش مواد، انواع بزهکاری و خشونت، زمینه آزار کودکان را در این مناطق فراهم کرده است. خانواده‌های پرجمعیت، ازدواج‌های ثبت نشده، بچه‌های فاقد اوراق هویت و فقر از معضلات این نواحی حاشیه‌ای استان البرز هستند. در چنین شرایطی مهر‌آفرین سومین مهد مهر خود را، بعد از تهران و مشهد در کرج راه‌اندازی کرده است.
 با زهرا دانشور مدیر مهدهای مهرآفرین گفت و گویی کرده‌ایم درباره ویژگی‌های این مهد و کودکانی که در آن پناه می‌گیرند.

-لطفا مختصری درباره مشخصات مهد مهر کرج بگویید.
- بنای مهد کرج 320 متر است شامل 5 کلاس، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، دفتر و سالن بازی. علاوه بر آن 120 متر حیاط هم دارد که فضای بزرگتری برای بازی و فعالیت در اختیار ما می‌گذارد.
-چه کودکانی با چه شرایطی در این مهد پذیرش می‌شوند؟
-مثل بقیه کودکان حاضر در مهدهای مهر مهرآفرین، کودکان این مهد هم در حوزه آسیبهای اجتماعی هستند و عمدتا حوزه اعتیاد. تمام این‌ها کودکانی هستند که مورد حمایت مهرآفرین قرار دارند و مددکاری موسسه آنها را تحت پوشش قرار داده. آن‌ها در خانواده‌های پرآسیب زندگی می‌کنند که پدر و مادر توانایی یا صلاحیت کافی برای نگهداری از کودک را ندارند. در واقع اگر این کودکان در خانه بمانند به طور قطع دچار آسیب‌های روانی و جسمانی متعدد می‌شوند. پس ما در طول روز، و در موارد خاص حتی گاهی شبانه‌روزی از این بچه‌ها نگهداری می‌کنیم.
-کمی در مورد وضعیت خانوادگی این بچه‌ها توضیح می‌دهید؟ منظورتان از آسیب‌های جسمی و روحی دقیقا چیست؟
-ببینید بچه‌های کرج از بچه‌های تهران و مشهد وضعیت بدتری دارند یعنی از محرومیت بیشتری رنج می برند؛ محرومیت آموزشی، محرومیت مالی، مشکلات تغذیه‌ای ... آنها علاوه بر این که از امکانات و وسایل رفاهی کمتری برخوردارند، در معرض خشونت و بی‌توجهی هم قرار دارند. مثلا همین چند وقت پیش یک دختر 5 ساله به اسم نادیا را پذیرش کردیم که واقعا شرایط شوک‌آوری داشت. نادیا از ازدواج دوم مادرش متولد شده و یک برادر تنی و یک برادر ناتنی دارد. برادر ناتنی‌اش که الان 14 ساله  است از 12 سالگی اعتیاد به شیشه و هروئین را شروع کرده و مرتب دست به اعمال خلاف و بزه‌گونه می‌زند. درگیری و مشاجرات خیابانی دارد و خب این درگیری‌ها به محیط خانه هم کشیده می‌شود. مادرش هم در محل به اسم وحیده پایپی مشهور است. هم مصرف کننده است، هم توزیع کننده(خرده فروش) و هم تولید کننده پایپ. با این حال این‌ها در فقر مطلق هستن چرا که تمام درآمدشان توسط این مادر و پسر مصرف می‌شود.
این دختر بچه وقتی ما برای اولین بار به خانه‌شان رفتیم، مات و مبهوت و گنگ بود. یعنی از ادراک و شناخت بسیار پایینی برخوردار بود چون مورد بی‌توجهی طولانی مدت قرار گرفته بود. علاوه بر این، در خانه‌ آثار ضرب و جرح دیده می‌شد و مشخص بود هر شب در این خانه دعواست و وسایل سنگین به سمت همدیگر پرتاب می‌کنند. بچه‌ها فاقد اوراق هویتی بودند، نه به خاطر نامشخص بودن پدر، بلکه به این دلیل که اقدامی صورت نگرفته بود. بسیاری از این خانواده‌ها اصلا حوصله رفتن دنبال شناسنامه بچه‌هایشان را ندارند. ما در این محله‌ها افراد بالغ و بزرگسال زیادی را می‌بینیم که فاقد شناسنامه هستند.
-در حال حاضر چند کودک در مهد مهر کرج حضور دارند؟
-فعلا 20 کودک ثبت نام شده‌اند و ظرفیت مهد بین 25 تا 30 کودک است. مهد برای بچه های زیر 6 سال است و بچه‌ها به محض این که به 7 سالگی برسند وارد مدرسه و از چرخه مهد خارج می‌شوند.
-نحوه اداره مهد مهر کرج چگونه است و به بچه‌ها چه خدماتی ارائه می‌شود؟
-کلیه مهدها یکپارچه و سیستماتیک و روشمند اداره می‌شوند. به این ترتیب که شعبات مستقیما آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، محتوای آموزشی و بقیه ساز و کارها را از دفتر مرکزی تهران می‌گیرند و به صورت یکپارچه اجرا می‌شود. در حال حاضر یک مسئول مهد داریم به همراه 3 مربی، 3 کمک مربی، یک نیروی خدماتی و 4 راننده سرویس. خدماتی که به بچه‌ها ارائه می‌شود در زمینه آموزشی، روانشناسی، پرورش مهارت‌ها و در موارد لازم درمانی است. ما تلاش می‌کنیم امکان رشد عاطفی، روانی و جسمی‌ای را که این بچه‌ها در خانواده‌های پر آسیب از آن محروم می‌شوند در فضای امن و سالم مهد برایشان فراهم کنیم.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟