این پسر ۵ ساله موفق به ترک اعتیاد شد/ مداخله مددکاری در پرونده مادری مبتلا به افسردگی با کودکی معتاد

این پسر ۵ ساله موفق به ترک اعتیاد شد/ مداخله مددکاری در پرونده مادری مبتلا به افسردگی با کودکی معتاد | 0 دیدگاه | پنجشنبه ۰۲,اردیبهشت,۱۴۰۰ | 1025 نفر
این پسر ۵ ساله موفق به ترک اعتیاد شد/ مداخله مددکاری در پرونده مادری مبتلا به افسردگی با کودکی معتاد
زهرا یکی از بازماندگان زلزله بم است که والدین خود را در این زلزله از دست داد. زهرا  که در آن زمان دختر نوجوانی بود نمی‌دانست مرگ والدین و فقر و مشکلات ناشی از زمین لرزه، روزی او را مجبور به ازدواج با مردی معتاد و مسن‌تر از خود خواهد کرد.
همسر زهرا که تبعه افغانستان بود مدارک هویتی نداشت و در نتیجه آیناز، دختر آنها که در سال ۹۵ متولد شد نیز فاقد مدارک هویتی است.  
همسر زهرا در سال ۹۶ یعنی زمانی که دختر کوچکشان یک سال بیشتر نداشت به علت مصرف بیش از اندازه مواد مخدر فوت کرد.  
بعداز مرگ او خانواده همسر تصمیم به بازگشت به افغانستان گرفتند و در آن زمان بود که زهرا متوجه ازدواج سابق همسر خود شد. مرد افغان قبل از زهرا با زن دیگری ازدواج کرده بود و از او نیز پسری به نام حبیب داشت. حبیب متولد سال۹۴ مادرش را مدتی پیش از دست داده بود.
کودکِ بی‌مادر نزد مادربزرگ معتاد بزرگ شده و مادربزرگ که حوصله بی‌قراری‌های بچه را نداشت، از همان نوزادی تریاک به خورد او داده بود.
زهرا با دیدن حبیب نسبت به او عاطفه مادرانه‌ای احساس کرد و تصمیم گرفت نگذارد حبیب در شرایط محیطی ناامن و آسیب‌زای خانواده همسرش بزرگ شود. او سرپرستی حبیب را بر عهده گرفت در حالی که هیچ منبع درآمدی نداشت.
زهرا در آن زمان، با دو کودک فاقد مدارک هویت که یکی از آنها اعتیاد به مواد مخدر نیز داشت، به موسسه مهرآفرین مراجعه کرد.
بعد از پذیرش این خانواده و تشکیل پرونده، ابتدا جلسات مشاوره‌ای برای حبیب برگزار شد و سپس اعتیاد شدید او به مواد مخدر تحت درمان قرار گرفت. حبیب که کودکی سازگار، خوشرو و خوش‌اخلاق است با مددکار و درمانگرش رابطه خوبی برقرار کرد و توانست اعتیادش را به سرعت ترک کند. هم‌زمان با بررسی‌های پزشکی، مشخص شد کودک دچار اختلال در هورمون رشد است که در این زمینه هم اقدامات درمانی آغاز شد.
از طرفی زهرا، که در اثر فشارهای زندگی مبتلا به افسردگی شده بود، توسط روانشناس موسسه تحت درمان قرار گرفت.
از طریق مهرآفرین همچنین برای گرفتن مدارک هویتی کودکان اقدام شده تا مراحل ثبت نام و تحصیل آنها در مدرسه دچار مشکل نشود. در زمینه تٲمین مسکن نیز ودیعه خانه همراه با چندین ماه اجاره بها پرداخت شده و لوازم اولیه زندگی برای آنها تهیه شده است.
زهرا بعد از برطرف شدن علائم افسردگی‌‌اش، به عنوان نیروی خدماتی در شرکتی استخدام شده و با تلاش فراوان سعی دارد زندگی آسوده‌ای برای فرزندانش بسازد.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟