کشف فرزند بااستعدادِ یک زوج معتاد/ مددکار مهرآفرین از ترک تحصیل این نوجوان و فروپاشی خانواده‌ پیشگیری کرد

کشف فرزند بااستعدادِ یک زوج معتاد/ مددکار مهرآفرین از ترک تحصیل این نوجوان و فروپاشی خانواده‌ پیشگیری کرد | 0 دیدگاه | یکشنبه ۰۲,آذر,۱۳۹۹ | 728 نفر
کشف فرزند بااستعدادِ یک زوج معتاد/ مددکار مهرآفرین از ترک تحصیل این نوجوان و فروپاشی خانواده‌ پیشگیری کرد

عفت دو سال پیش از طریق بیمارستان فیروزآبادی به موسسه مهرآفرین معرفی شد. اعتیاد او هنگام زایمان کوچکترین فرزندش سامیار در بیمارستان تشخیص داده شد و کادر درمان بلافاصله موضوع را به واحد مددکاری مهرآفرین گزارش کردند.

پسری بااستعداد در فضایی نامناسب

وقتی مددکار اجتماعی برای بررسی شرایط به بیمارستان رفت متوجه شد عفت و همسرش به مدت 10 سال است که هرویین مصرف می‌کنند و صاحب 4 فرزند هستند. امیرحسین ۱۵ ساله، آرمان ۱۲ساله (که به علت بیماری فوت شده بود)، یاسر ۳ساله و سامیار که در آن زمان تازه متولد شده بود.
با توجه به اعتیاد پدر و نداشتن شغل مناسب خانواده در آستانه بی‌خانمانی بود که از طرف مهرآفرین منزلی در منطقه باقرشهر برای عفت و فرزندانش اجاره شد.
در بررسی‌های بیشتر مشخص شد پسر بزرگ خانواده، امیرحسین از نظر سطح هوشی و تحصیلات در رده بسیار خوبی قرار دارد که با توجه به مشکلات خانواده ممکن بود نتواند در آینده ادامه تحصیل دهد. با پیگیری‌های مددکار اجتماعی این نوجوان در مدرسه نمونه دولتی ثبت نام شد و هزینه تحصیلش نیز از طرف موسسه تا امروز پرداخت می‌شود.


انتقال کودکان به مهد مهر
اما با وجود پیشنهادهای مکرر مددکار به عفت و همسرش برای ترک مصرف، این زوج به بهانه‌های مختلف حاضر به همکاری نمی‌شدند. عاقبت به ناچار فرزندان کوچک آنها یعنی یاسر و سامیار که به علت اعتیاد پدر و مادر مورد بی‌توجهی و اهمال در مراقبت قرار می‌گرفتند، به مهد مهر آفرین انتقال داده شدند.
در فقدان فرزندان، مددکار توانست با مشاوره‌های لازم مادر را به ترک مصرف تشویق و ترغیب کند و پدر نیز به صورت خود معرف به کمپ ارجاع داده شد. بعد از 40 روز عفت از کمپ ترخیص شد و بچه‌هایش نیز از مهد مهر به منزل بازگشتند .

درمان‌های حمایتی و امید به آینده

پس از آن مادر تحت نظر روانشناس قرار گرفت تا ریشه‌های ذهنی-روانی اعتیاد او شناسایی و درمان شود. فرزند کوچک، یاسر نیز به تشخیص روانشناس کودک برای گفتار درمانی به مرکز گفتار درمانی دریا ارجاع داده شد تا تحت درمان قرار بگیرد.
در حال حاضر 8 ماه از پاکی عفت و همسرش می‌گذرد. شرایط خانواده و وضعیت فرزندان طبق بررسی مددکار مناسب ارزیابی شده و پدر خانواده از طریق کارگری امرار معاش می‌کند .
امیرحسین پسر بزرگ خانواده همچنان با علاقه در مقطع دوازدهم در رشته علوم تجربی مشغول تحصیل است و با توجه به موفقیت تحصیلی او، این امید وجود دارد که در آینده به توانمندی خانواده خویش کمک کند.

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟