شمیلا شیرزاد، از دستفروشی در مترو تا جشنواره ونیز/ مسیر موفقیت این کودکِ کار از جاده‌های ناهموار گذشته است

شمیلا شیرزاد، از دستفروشی در مترو تا جشنواره ونیز/ مسیر موفقیت این کودکِ کار از جاده‌های ناهموار گذشته است | 0 دیدگاه | پنجشنبه ۱۰,مهر,۱۳۹۹ | 1318 نفر
شمیلا شیرزاد، از دستفروشی در مترو تا جشنواره ونیز/ مسیر موفقیت این کودکِ کار از جاده‌های ناهموار گذشته است
شمیلا شیرزاد، از کودکان کار تحت حمایت مهرآفرین، با حضور در جشنواره ونیز افتخار آفرین شد.
شمیلا شیرزاد بازیگر نوجوان فیلم خورشید، به نمایندگی از روح‌الله زمانی، روی استیج رفت و جایزه بهترین بازیگر جوان ونیز ۲۰۲۰ را از هنرپیشه سرشناس آمریکایی، کیت بلانشت دریافت کرد. 

دوران سخت دستفروشی

شمیلا شیرزاد از کودکان تحت حمایت مهرآفرین است که تا چند سال پیش، برای گذران زندگی، همراه برادرش در مترو تهران دستفروشی می‌کرد. شمیلا و ابوالفضل مثل بسیاری از کودکان کار، از خانواده‌ای با مشکلات مالی و معیشتی فراوان آمده بودند و با برخوردهای خصمانه، بدبینانه و یا بی‌اعتنای رهگذران و مسافران رو به رو می‌شدند. 
در بازدید مددکار مهرآفرین از محل زندگی بچه‌ها مشخص شد که آنها همراه چند خانواده‌ دیگر از اقوامشان، که همگی ریشه افغانستانی دارند، در خانه‌ای قدیمی و فاقد امکانات، اما بسیار تمیز زندگی می‌کنند. تنها با چند دقیقه صحبت می‌شد فهمید که مادر خانواده زنی همراه و فهیم است و هر سه فرزندش از هوش و استعداد سرشاری برخوردارند. شمیلا خوش سخن و تیزهوش و ابوالفضل در میان آشنایان به خوش‌صدایی و آواز زیبا معروف بود.
بلافاصله پرونده‌ای برای خانواده تشکیل شد و توسط واحد مددکاری ترتیبی داده شد که شمیلا و ابوالفضل و خواهر بزرگترشان، در آزمون‌های ورودی کانون نخبگان که بعدها به مرکز رشد مهرآفرین تغییر نام داد شرکت کنند. هر سه آنها نمرات بالایی کسب کردند و شمیلا دو سال است که پیگیرانه در کلاس‌های تابستانی مرکز رشد، که جهت استعدادیابی و پرورش کودکان مستعد طراحی شده‌اند شرکت می‌کند.
حمایت‌های مهرآفرین از او و برادرش سبب شد به دستفروشی در مترو، که می‌توانست در صورت تداوم، آسیب‌های زیادی را به وجود بیاورد، پایان دهند و در مسیر موفقیت تلاش کنند.

نحوه آشنایی مجید مجیدی با شمیلا

شمیلا در مدرسه صبح رویش، که مدرسه‌ای مختص کودکان کار در مرحله هرندی یا همان دروازه غار تهران است، درس می‌خوانَد. اگر از معلمان و دانش‌آموزان مدرسه بپرسید، همگی شمیلا را به عنوان دختری خوش‌سر و زبان و دارای مهارت اجتماعی بالا می‌دانند که هرگاه بازدیدکننده‌ای به مدرسه می‌آمد به نمایندگی از سایر بچه‌ها با او صحبت می‌کرد و به سوالات بازدیدکننده‌ها به شیوایی و زیبایی پاسخ می‌داد.
این اتفاق در روزی که مجید مجیدی، کارگردان شناخته شده سینمای ایران برای بازدید به مدرسه صبح رویش آمد، عینا تکرار شد. هیچکس خبر نداشت قصد مجیدی از این بازدید چیست و با این وجود شمیلا داوطلب شد که بخش‌های مختلف مدرسه را به او نشان دهد و به سوالات آقای کارگردان درباره مدرسه، شیوه‌های آموزشی، بچه‌ها و برنامه‌های خودش برای آینده پاسخ دهد.
مواجهه سرنوشت ساز شمیلا با مجیدی، و تٲثیر مثبتی که در ذهن این فیلمساز گذاشت سبب شد تا او این دختر کوچک افغان را برای بازی در جدیدترین فیلمش انتخاب کند. شمیلا با خوشحالی این پیشنهاد را پذیرفت و این تصمیم سکوی پرتاب او به عرصه جهانی شد.حضور در جشنواره ونیز، شانه به شانه ستارگان دنیای سینما، و حضور بعدی او در جشنواره برلین قطعا نقطه عطفی در زندگی این نوجوان و خانواده‌اش خواهد بود.
مهرآفرین امیدوار است مجید مجیدی، و سایر فیلمسازان سینمای ایران، روح‌الله زمانی و شمیلا شیرزاد را که در سنین حساس نوجوانی، وارد عرصه شهرت و درخشش شده‌اند از یاد نبرند و با حمایت‌های مستمر از این بازیگران جوان، زمینه‌ساز ورود اصولی آنها به دنیای سینما و موفقیت‌های آتی آنها شوند.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟