وقتی کرونا، نان‌ خانواده را می‌بُرد! / کمپین من کنارتم برای حمایت از خانواده‌هایی که نان‌آورشان را از دست داده‌اند

وقتی کرونا، نان‌ خانواده را می‌بُرد! / کمپین من کنارتم برای حمایت از خانواده‌هایی که نان‌آورشان را از دست داده‌اند | 0 دیدگاه | شنبه ۱۳,اردیبهشت,۱۳۹۹ | 811 نفر
وقتی کرونا، نان‌ خانواده را می‌بُرد! / کمپین من کنارتم برای حمایت از خانواده‌هایی که نان‌آورشان را از دست داده‌اند
یکی از پیامدهای بحران کرونا، از بین رفتن تعدادی از سرپرستان خانوار است که هیچ‌گونه حقوق ثابت و بیمه‌ای ندارند و تنها نان‌آور خانواده‌هایشان هستند. با مرگ این افراد که اکثرا کارگران روزمزد و دارای مشاغل موقتی و غیررسمی هستند، خانواده‌هایشان بی‌پناه‌تر و مشکلات معیشتی آنها شدیدتر می‌شود.
کمپین "من کنارتم" را موسسه مهرآفرین در نخستین روزهای سال ۹۹ با هدف حمایت از خانواده‌های کمتر برخورداری آغاز کرد که نان‌آور خود را در بحران کرونا از دست داده‌اند یا در اثر بیماری و در نتیجه خانه‌نشینی و بیکاری نان‌آور خانواده، دچار آسیب‌های جدی شده‌اند.
در راستای این کمپین و طی مکاتباتی با وزارت بهداشت، قرار بر این شد که بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی بیماران کرونا مثبت بی‌بضاعت خود را به واحد مددکاری مهرآفرین معرفی کنند. تا کنون حدود ۱۰ بیمارستان از جمله شهدای تجریش، مهدیه، لقمان حکیم، لبافی‌نژاد، کودکان مفید، شهدای یافت‌آباد، امام حسین و بیمارستان ضیائیان از طریق واحدهای مددکاری خود بیمارانی را برای دریافت خدمات حمایتی به موسسه مهرآفرین ارجاع داده‌اند.
واحد مددکاری مهرآفرین نیز پس از تماس با خانواده‌های این افراد، ابتدا میزان نیازمندی آنها را از طریق بررسی‌ مدارک و در صورت لزوم بازدید حضوری از محل زندگی‌شان، تٲیید و تعیین می‌کند. سپس خدمات و مساعدت اجتماعی تشخیص داده شده را به شکل نقدی یا غیرنقدی در اختیار خانواده قرار می‌دهد. کمک‌های غیرنقدی شامل بسته‌های ارزاق و شیرخشک و... است که معمولا در اختیار خانواده‌هایی قرار می‌گیرد که مشکل اجاره مسکن ندارند و در خانه پدری یا منزل ورثه‌ای سکونت دارند اما به گفته مسئول واحد مددکاری، ترجیح بر این است که مساعدت اجتماعی به شکل کمک هزینه به حساب مددجو واریز شود چرا که این افراد یا عزادار هستند و یا به علت ابتلای اعضای خانواد به کرونا امکان رفت و آمد به موسسه و دریافت اقلام غیرنقدی برایشان وجود ندارد. از سوی دیگر اکثر این خانواده‌ها به خاطر از دست دادن نان‌آور خود یا بیماری و خانه‌نشین شدن او، با مشکل کرایه خانه مواجه‌اند که مهرآفرین این مبلغ را تا زمان توانمند شدن دوباره خانواده در بازه‌های زمانی یک تا سه ماهه پرداخت می‌کند.
مبالغ پرداختی تحت عنوان کمک معیشت ماهانه به هر خانواده بر اساس میزان نیازشان بین سیصد هزار تا یک میلیون تومان متفاوت است. به برخی خانواده‌ها که در اثر مرگ عزیزان خود دچار آسیب‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب شده‌اند، خدمات روانشناسی نیز ارائه می‌شود.
تا امروز حدود ۵۰ خانواده در کمپین "من کنارتم" با کمک یاوران مهرآفرین مورد حمایت قرار گرفته‌اند و بررسی موارد جدید در این زمینه همچنان ادامه دارد.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟