مهد مهر به کودکان در معرض آسیب چه خدماتی می‌دهد؟/ گزارشی از برنامه‌های آموزشی و تخصصی مهد مهر

مهد مهر به کودکان در معرض آسیب چه خدماتی می‌دهد؟/ گزارشی از برنامه‌های آموزشی و تخصصی مهد مهر | 0 دیدگاه | سه شنبه ۱۱,تیر,۱۳۹۸ | 1151 نفر
مهد مهر به کودکان در معرض آسیب چه خدماتی می‌دهد؟/ گزارشی از برنامه‌های آموزشی و تخصصی مهد مهر
مهد مهر در اولین روزهای تیر ماه به صورت رسمی اولین گروه از کودکان جامعه هدف خود را پذیرش کرد.
این مهد کودک که ظرفیت مراقبت از ۱۲۰ كودك زیر ۶ سال را دارد در حال حاضر از ٢٥ كودك ثبت نام كرده‌ است. این کودکان از میان ده‌ها خانواده ناامن و پرخطری که در مهرآفرین پرونده دارند انتخاب شده‌اند و قرار است از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب را در فضای مهد بگذرانند. در آینده نزدیک زمینه اقامت شبانه‌روزی بعضی از کودکان که شرایط محیطی و خانوادگی وخیم‌تری دارند نیز فراهم خواهد شد.

ضرورت آموزش به کودکان در معرض آسیب

 حال باید دید مدیران مهد مهر برای پرورش کودکانی با چنین شرایط خاص چه برنامه هایی دارند. زهرا دانشور، مدیریت مهد مهر درباره برنامه‌های آموزشی‌ای که برای این کودکان طراحی شده می گوید:" پيش از شروع كار از تمام كودكان تست هوش گرفته شد که با توجه به وضعيت نامناسب اين كودكان و همچنين دارا بودن والدينى از قشر معتاد و كارتن خواب نتايج تست‌ها چندان درخشان نبود. مثلا داشتیم كودكانى را كه حتى نام خود و يا عدد تقريبى سن خود را نمى‌دانستند. ارزيابى‌ها نشان داد که علت این موضوع عدم آموزش اين كودكان است نه بهره هوشی‌شان. یعنی بچه‌های باهوشی هم بین این‌ها هستند که چون آموزش ندیده‌اند نمی‌توانند از هوششان استفاده مفیدی بکنند. اين موضوع باعث شد که تصمیم بگیریم از آموزش پايه و ابتدايى شروع کنیم؛ مواردی نظير پرورش عادات بهداشتى فردی مانند نظافت شخصى و لباس پوشيدن، آموزش آداب اجتماعى مثل توانايى برقرارى ارتباط چشمى و كلامى با ديگران و ايجاد حساسيت در درك حقوق خود و ديگران، همچنين كمك به پرورش بلوغ عاطفى جهت ابراز خود، شناخت و پذيرش نقاط ضعف و قوت خود و كنترل احساسات شخصى جهت تعامل بهتر و سازنده‌تر با همسالان و محيط و همينطور ايجاد حس كنجكاوى و كمك به كودكان براى درك استقلال فردى و بروز خلاقيت در آنها."

طبق گفته او واحدهای تابستانی كودكان مهدمهر به اين قرار است: بهداشت فردی، آشنايى با هويت فردى، سفالگرى، كارگاه بازیگرى و نمايش‌هاى خلاق در قالب نمايش‌ عروسكى، فستيوال‌هاى هفتگى نظير آشپزى، گُل كارى، آب بازى و گِل بازى که تمام برنامه‌هاى آموزشى به صورت فردی و گروهی و در قالب بازى و وسايل بازى آموزشى اجرا می‌شود. تمامى وسايل و تجهيزات این مهد با دقت و حساسيت بالا و در نظر داشتن استانداردها تهيه شده‌اند.
و اما انتخاب افرادی که قرار است در قالب مربی برنامه‌های آموزشی طراحی شده را اجرا کنند یکی از موضوعات مهم است.‌ زهرا دانشور درباره معیارهای انتخاب مربيان مهد مهر توضیح می‌دهد:" این کار با حساسيت زيادى صورت گرفته و تمام مربيان در بدو ورود تست‌ها و آزمون‌هاى روانشناسى داده‌اند؛ چرا كه اين كودكان از ميان اقشار آسيب ديده جامعه هستند و همچنين ساعات زيادى را در مهد با مربيان خود سپرى مى‌كنند در نتیجه دارا بودن سلامت جسمى و روانى مربيان و كارآزموده بودن ايشان مورد سنجش و پايش قرار گرفته است."
بنای مهدمهر با حدود ۱۰۰۰ مترمربع مساحت به صورت رهن پنج ساله در اختیار مهرآفرین قرار دارد. این بنا در سه طبقه احداث شده که  داراى ٦ كلاس آموزشى، يك كارگاه، اتاق بازى سرپوشيد و محيط بازى سرباز با كليه وسايل بازى مخصوص محيط باز و همچنين سه خوابگاه است و يك سالن تماشای تلویزیون.


نام گذاری کلاس‌ها به یاد کودکان قربانی خشونت


 و اما چیزی که در مهد مهر جلب توجه می‌کند نام کلاس‌هاست. مدیریت مهد در این باره می‌گوید:"اینجا پنج كلاس داریم که هر كدام را به ياد يكى كودكان قربانى خشونت بزرگسالان نام گذارى کرده‌ايم تا فراموش نكنيم اگر يارى و همدلى همه ما نباشد چه سرنوشت هولناكى ممكن است در انتظار این بچه‌ها باشد. مثلا كلاس كودكان زير دوسال مهر بنيتا نام دارد به ياد بنيتاى عزيز كه قربانى سرقت ماشين پدرش شد. یا كلاس مهر باربد براى كودكان ٣-٤ سال به ياد باربد  كه طعمه آتش خشم پدر و ناآگاهى مادر شد. و یا مهر سپيده براى كودكان ٦-٧ سال برای زنده نگه‌داشتن یاد سپیده كه معلول متولد شد و والدين ناآگاه او را در اسطبل كنار چهارپایان نگهدارى می‌كردند تا دچار عفونت شديد شد و جان سپرد."

زهرا دانشور در پایان به برنامه‌های آتی مهرآفرین برای گسترش مهد مهر اشاره می‌کند و می‌گوید:" هدف از راه اندازى مهد مهر كمك به پایان چرخه معيوب پرورش انسان در محيط‌هاى ناامن و پرمخاطره است. مهرآفرين با احداث و راه اندازى مهدمهر گام بزرگى در اين راستا برداشته و تمام تلاش ما اين است تا نسلى فرهيخته، داراى عزت نفس، خودباور ، خودآگاه و خودشكوفا  پرورش دهیم. اما این ابتدای راه است و موسس مهرآفرين، فاطمه دانشور در نظر دارد تا براى اين كودكان در آینده‌ای نه چندان دور، دبستان و دبيرستان ویژه‌ نیز راه‌اندازی کند."

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟