بيش از 5 هزار عكس از كودكان كار و خيابان در جشنواره 'كودك و نياز

بيش از 5 هزار عكس از كودكان كار و خيابان در جشنواره 'كودك و نياز | 0 دیدگاه | پنجشنبه ۲۳,دی,۱۳۸۹ | 970 نفر

دبير جشنواره عكس ' كودك و نياز' استقبال از اين جشنواره را بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: بيش از هزار عكاس آماتور و حرفه اي بيش از 5 هزار عكس از كودكان كار و خيابان به اين جشنواره ارسال كرده اند.
' عليرضا غفاري ' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار داشت: با تمام شدن مهلت ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره عكس كودك و نياز، روز يكشنبه 20 دي ماه اين رقابت وارد مرحله داوري آثار خواهد شد.
اين مقام مسوول در ادامه افزود: هدف از برگزاري جشنواره عكس ' كودك و نياز' توسط يك موسسه نيكوكاري، انعكاس مصائب و مشكلات اين قشر از كودكان و معرفي نيازهاي آنها است.
وي اظهارداشت: يك عكس حرفه اي تاثيرگذاري بسيار زيادي دارد و خواسته و نياز ناگفته يك كودك را مي توان با يك عكس حرفه اي بيان كرد و جامعه را نسبت به قسمت هاي ضعيف جامعه به خصوص كودكان حساس كرد.
به گفته غفاري آمار غيررسمي از وجود 4 ميليون كودك بازمانده از تحصيل در كشور حكايت دارد،كه درصدي از اين رقم را كودكان كار و خيابان تشكيل مي دهند.
دبيراين جشنواره با بيان اينكه متاسفانه اين كودكان احساس ناخوشايندي نسبت به شرايط خود دارند، خاطر نشان كرد: در كنار فقر اقتصادي،فقر فرهنگي نيز از عوامل بروز اين مشكلات در جامعه امروز است كه مسوولان و افراد جامعه بايد نسبت به رفع اين معضل اجتماعي اقدامات جدي انجام دهند.
وي تاكيد كرد: تمام تلاش برگزار كنندگان اين رقابت اين است كه چرخه زندگي اين كودكان از خيابان به سمت زندان به دانشگاه تغيير كند و اين كودكان به سمت آموزش سوق پيدا كنند.
وي درباره جشنواره گفت: 30 دی ماه همزمان با افتتاحيه نمايشگاه در فرهنگسراي ساربان،نفرات برتر اين جشنواره معرفي و جوايزي به آنها اهدا خواهد شد.



عباس کوثري، درباره برگزاري جشنواره هايي نظير جشنواره عکس کودک و نياز که به مشکلات کار کودکان مي پردازد ،گفت: به طوري کلي برگزاري اين جشنواره ها موثر است ،اما زماني موثرتر عمل مي کنند که ادامه داشته باشند. تا موضوعاتي که اين جشنواره ها به آن مي پردازند فراموش نشود. عباس کوثري تاکيد کرد: برگزاري هر چه بيشتر اين نوع جشنواره ها در تاثير گذاري آنان موثراست و باعث مي شوند توجه سازمان هاي کمک کننده در اين زمينه جلب شود و يا حتي قانوني در اين رابطه تصويب شود.
وي با اشاره به اين که عکس هاي مستند اجتماعي هميشه  از طريق مطبوعات و خبرگزاري ها در نظر عموم مردم هست،گفت:مردم با عکس هاي مستند اجتماعي بيگانه نيستند ،اما  ما بايد تلاش کنيم که سوء ظن مردم به عکس هاي مستند اجتماعي  برطرف شود.سوء ظني که به دليل سوء استفاده اي که از عکس هاي مردم در سال هاي اخير شده است ،به وجود آمده است.
دبير سرويس عکس روزنامه اعتماد مهم ترين خصوصيت عکس مستند اجتماعي خوب را صداقت عکاس در نمايش واقعيت ها دانست و اظهار داشت: عکاس ها بايد بتوانند به عنوان راوي صادقي عمل کنند و بدون هر گونه پيش داوري و واسطه عکس بگيرند تا به رفع معضلات کمک کنند و فرهنگ سازي صورت بگيرد.
کوثري با تاکيد بر اين نکته که عکس مستند اجتماعي زماني مي تواند پيام خود را به درستي منتقل کند که عکاسان کار را درست و دقيق انجام دهند ،گفت: عکاسان نبايد به هنگام عکس گرفتن به سرنوشت عکس خود فکر کنند تا بتوانند به موضوع نزديک شوند و با صداقت پيام را منتقل کنند.
وي در رابطه با اين سوال که رسانه ها توجه کمتري به مشکلات کودکان دارند ،عنوان کرد: رسانه ها در انعکاس اين معضلات با مشکلات و خط قرمزهايي مواجهه هستند ،حتي آنان گاهي به سياه نمايي متهم مي شوند.در صورتي که روايت تصويري اين نوع معضلات مي تواند به جلب توجه دستگاه هاي ذيربط کمک کند تا تدبيري براي رفع مشکلات بيانديشند.


جاسم غضبان‌پور:
شعور پشت دوربين از خود دوربين براي ثبت يک عکس مهم‌تر است
جاسم غضبان‌پور گفت: عکاس بايد به سوژه اشراف داشته باشد. براي توليد يک عکس خوب نوع دوربين مهم نيست؛ بلکه شعور پشت دوربين مهمتر است.

به گزارش بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جاسم غضبان‌پور از عکاسان جنگ که به تنهايي شش‌هزار فريم از آزادگان عکاسي کرده، گفت: عکاسي که مي‌خواهد عکس مستند اجتماعي بگيرد، بايد سواد و دانش اجتماعي داشته باشد؛ بدون ايدئولوژي و منطق اجتماعي نمي‌توان عکس خوبي را ثبت و يا مطلبي را منتقل کرد.

اين عكاس معتقد است: عکاسي مستند اجتماعي نوعي عکاسي کلاسيک از اوضاع و احوال جامعه است که حتي مي‌تواند بدون وجود انسان و تنها با ردپايي از او به تصوير کشيده شود.

غضبان‌پور تاکيد كرد: عکس مستند اجتماعي مانند ادبيات و نقاشي کلاسيک است که بايد اساس آن رعايت شود وگرنه تنها يک تصوير است و حرفي براي گفتن ندارد.

او افزود: عکس مستند اجتماعي خودش داستان عجيب و غريبي دارد. از آنجا كه درآمدزا نيست، حتي مطبوعات هم توجه کمتري به آن مي‌کنند؛ به همين دليل مظلوم واقع شده است. اما در جشنواره‌هايي مثل جشنواره عكس «كودك و نياز» که مرکز توجه آن معضلات و کار کودکان است، بايد بهتر اعلام و معرفي شود. نشريات،هيات داوري و ... بايد با ديد و بينش حرکت کنند تا الگوي مناسبي براي جامعه ايجاد شود.

او با اشاره به برپايي جشنواره «كودك و نياز» خاطرنشان كرد: جشنواره مي‌تواند با برگزاري يک بخش جنبي و دعوت از عکاسان حرفه‌اي و برگزاري نشست‌ها، سخنراني‌ها و كارگاه‌ها باعث ايجاد تعامل ميان اساتيد و جوانان شود تا دو قشر مختلف بتوانند يکديگر را به چالش بکشند؛ در نتيجه تاثير جشنواره بر جامعه و مسئولان بيشتر و مثبت‌تر خواهد بود.

غضبان‌پور بيان كرد: اين جشنواره‌ها بدون داشتن عقبه موثر نخواهند بود. اگر جشنواره هر ساله برگزار شود و دبيرخانه دائم داشته باشد، عکاسان مي‌دانند که يک سال براي ثبت تصوير بهتر فرصت دارند. بدين ترتيب هرساله جشنواره پربارتر بوده و روند تصاعدي خواهد داشت و مانند جشنواره فجر به عنوان يک رويداد هنري مهم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

جاسم غضبان‌پور متولد سال 1342 در خرمشهراست. او داور مسابقات عکاسي فراواني مانند مسابقه عکس خانه روستايي در اسفند 1388 بوده است.

روزنامه جهان اقتصاد

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری ایسنا

  • کودک ونیاز
  • جشنواره عکس
  • عباس کوثری
  • جاسم غضبان پور

    دیدگاه ها

    بیشتر بخوانید

    نظر شما چیست؟