مدیر واحد اجرایی مهرآفرین : در خانواده های بدسرپرست، واریزی نقدی یارانه ها به دست اعضای خانواده نمی رسدا

مدیر واحد اجرایی مهرآفرین : در خانواده های بدسرپرست، واریزی نقدی یارانه ها به دست اعضای خانواده نمی رسدا | 0 دیدگاه | دوشنبه ۱۱,بهمن,۱۳۸۹ | 1029 نفر

يکي از دفاتر فعال و پرکار موسسه مهرآفرين ، دفتر اجرائي است . براي اين که بيشتر با فعاليت هاي اين واحد که مستقيم با مهر جويان در ارتباط است آشنا شويم، در يک بعد از ظهر زمستاني به سراغ زهرا دانشور ، مدير اجرايي مهرآفرين رفتيم تا بیشتر درباره ی فعالیت های این واحد بدانیم.
متني که پيش رو داريد مصاحبه با ايشان است.
مهرآفرين : در مصاحبه با همکاران بخش هاي مختلف مهرآفرين خوانديم که محور فعاليت هاي شما حمايت از زنان و کودکان بد سرپرست است ، اما تا به حال تعريف دقيقي از اين قشر از افراد جامعه نداشته ايم ، کودک و زن بد سرپرست کيست؟
ز.دانشور : کودکان و زنان بد سرپرست از جمله آسيب پذيرترين افراد جامعه هستند زنان مطلقه ، زنان افراد معتاد و بيکار و يا از کار افتاده و زناني که همسرانشان آن ها را ترک کرده و يا در زندان به سر مي برند به عنوان زن بد سرپرست هستند. زن بدسرپرست زني است که عهده دار تامين معاش مادي و معنوي خود و اعضاء خانواده خويش است و به تنهايي مسئوليت اداره ي خانه و خا نواده را به عهده داردکه ما او را "زن سرپرست خانوار" مي ناميم.
کودکان اين زنان به دليل مشکلات  اقتصادي و رواني عمدتاً به دو دسته تقسيم مي شوند:
1-    کودکاني که به دليل عدم اعتماد به نفس و سطح تحصيلات کم ، مشکلاتي نظير افسردگي و قرار گرفتن در معرض انواع کج روي ها را  تجربه نموده و در نهايت با ازدواجي زود هنگام ( به خصوص در ميان دختران) باعث به وجود آمدن چرخه ي معيوب تازه اي مي شوند که همچنان ادامه خواهد داشت.
2-    کودکاني که به دليل برداشتن باري از روي دوش مادر تحصيل را رها نموده و به انجام مشاغل کاذب رو مي آورد که اين خود نيز پديده اي به نام " کودکان کار و خيابان" را ايجاد مي نمايد.
مهرآفرين : مهرآفرين براي اين قشر چه کرده است؟
ز. دانشور : مشکلات اين خانواده ها ابعاد گوناگوني دارد ، از جمله،  مشکلات اقتصادي ، فرهنگي – آموزشي و روحي و رواني که ما در اين راستا به اجراي  طرح توانمند سازي خانواده ها با چشم اندازي 2 ساله اقدام  نموده ايم.  طرح توانمند سازي مهرجويان زواياي مختلفي دارد :
1-  توامند سازي اقتصادي : پرداخت مستمري ماهيانه ، ايجاد اشتغال مناسب با درآمد کافي ، مساعدت هاي موردي مانند وديعه مسکن ، پرداخت بدهي ها ، تهيه ي وسايل منزل و... وکمک هاي غير نقدي مانند سبد ارزاق و پوشاک و... مواردي است با در اختيار قرار دادن آن به مهرجويان در نظر داريم ايشان را به لحاظ اقتصادي توانمند نمايد.
3-    توانمند سازي جسمي و رواني :  حمايت اقتصادي از اين زنان و کودکا نشان  و بالا بردن امکان دسترسي زنان و خانواده هايشان به پزشک و تسهيلات درماني در اين واحد با حضور کارشناس درمان صورت مي گيرد . از سويي با بهبود يافتن وضعيت اقتصادي ايشان دغدغه هاي فکري آن هاکاهش يافته و به لحاظ رواني آسايش خاطر بيشتري خواهند داشت والبته با همکاري مرکز مشاوره مهرآفرين ميزان مشکلات روحي ايشان نيز به حداقل مي رسد.
4-    توانمند سازي فرهنگي – آموزشي: با ايجاد بسترهاي مناسب براي تحصيل و  ارائه آموزش هاي مناسب به ايشان و همچنين انتشار نشريه ي همراز بر آنيم سطح فرهنگي خانواده هارا ارتقا دهيم و اين امر کمک به سزايي در پرورش نسلي توانمند در آينده خواهد بود.
در اين جا لازم مي دانم از تک تک ياوراني که ما را در به سر انجام رساندن اين رسالت عظيم تنها نگذاشته اند سپاس گزاري نمايم.
مهرآفرين : شرايط اقتصادي کشور ( هدفمندي يارنه ها) تا چه ميزان بر روند زندگي اين خانواده ها تاثير گزار خواهد بود؟
ز.دانشور: در قانون ، سرپرست و کفيل اصلي خانواده مرد (( پدر)) است و با توجه به اين که شوهران اين زنان عمدتاً معتاد ، زنداني و يا افرادي بي مسئوليت هستند ، مبالغي که در طرح هدفمندي يارانه ها به صورت نقدي به حساب سرپرستان خانواده واريز مي شود به دست اعضاء خانواده ( زنان و کودکان) نمي رسد و آن گونه که بايد هزينه نمي شود. لازم به ذکر است بسياري  از اين زنان بالاخص در مناطق محروم دچار مشکل کم سوادي و يا حتي بيسوادي هستند و زنان بي سرپرست هم که خود به صورت قانوني سرپرست خانواده هستند توانايي احقاق حقوق اجتماعي خود را ندارند.

مهرآفرين: مشکلي که مطرح کرديد جز آن مسائلي است که دولت نيز در صدد برطرف کردن آن است. انتظار مي رود با حل اين مسئله، مشکلات ايشان نيز رفع گردد؟
ز.دانشور: خير ! مشکل ريشه اي تر از اين هاست. با واريز مبالغي که مشخص است به دليل هزينه هاي سنگين زندگي از پيش تعيين شده کجا قرار است هزينه شود ، باري از دوش خانواده ها برداشته نمي شود.
ديد ما به مشکلات اين خانوادهها عميق تر از اين گونه صحبت هاست. ما به توانمندي اين نوع از اقشار جامعه مي انديشيم  . با توجه به ابعاد مختلف توانمندسازي که در ابتداي صحبت به آن اشاره شد همچنان نيازمند ياري و مساعدت اقشار مختلف جامعه ( ياوران ) مي باشيم . هدف ما رساندن اين خانواده ها به مرحله اي از رشد اجتماعي است که خود بتوانند سطح کيفي بهتري از زندگي را تجربه نمايند.
مهرآفرين : سخن آخر :
ز. دانشور : تا کنون با همت بلند ياوران دور دست ها را نگريسته ايم و به اهداف بلند انديشيده ايم ، غير قابل دسترس نيست!  قطعاً نيست ، تا کنون توانسته ايم و باز هم مي توانيم در اين راه همچنان نيازمند ياري همه ي ياوران عزيز هستيم و اميدواريم تنهايمان نگذارند.

  • هدفمندی یارانه ها
  • بد سرپرست
  • توانمندسازی

    دیدگاه ها

    بیشتر بخوانید

    نظر شما چیست؟