تشریح جدیدترین وضعیت نوزادانی که از زنان معتاد به دنیا می‌آیند به نقل از معاون اجتماعی وزارت بهداشت

تشریح جدیدترین وضعیت نوزادانی که از زنان معتاد به دنیا می‌آیند به نقل از معاون اجتماعی وزارت بهداشت | 0 دیدگاه | شنبه ۱۶,مرداد,۱۳۹۵ | 4869 نفر
تشریح جدیدترین وضعیت نوزادانی که از زنان معتاد به دنیا می‌آیند به نقل از معاون اجتماعی وزارت بهداشت
 رسیدگی و ساماندهی نوزادان تازه متولدشده از مادران معتاد و بی خانمان در نشست کارگروه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت بررسی شد، همچنین دستور مقتضی برای رسیدگی به این معضل از جمله همکاری بیمارستان‌ها، سازمان بهزیستی و شهرداری و سازمان‌های غیردولتی صادر شد.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، نشست کارگروه رسیدگی و ساماندهی نوزادان تازه متولدشده از مادران معتاد و بی خانمان به ریاست سید محمدهادی ایازی - معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

در آغاز این نشست فاطمه دانشور - عضو شورای اسلامی شهر تهران و مدیرعامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین، به ارائه گزارشی در زمینه وضعیت نوزادان تازه متولدشده از مادران معتاد و بی‌خانمان، خانواده‌ها و محل‌ها و مناطق سکونتی پرداختند و در همین زمینه نیز فیلمی را نمایش دادند.
دانشور در ادامه ضمن سپاس از دکتر هاشمی - وزیر بهداشت و ایازی برای پشتیبانی و صدور دستور رسیدگی به این مسئله در وزارت بهداشت به ارایه راهکارها، اقدامات انجام شده و فعالیت‌های موسسه نیکوکاری مهرآفرین در این زمینه پرداختند و مشکلات و معضلات پیش رو را به طور مبسوط شرح دادند.
از مهم‌ترین چالش‌های موجود در این وضعیت، نداشتن هویت رسمی و شناس‌نامه‌ای کودکان متولد شده از مادرانی است که هویت پدر فرزندشان مشخص نیست، عدم دسترسی به آموزش‌های رسمی و مدرسه و رسیدگی‌های بهداشتی مانند واکسیناسیون، و در صورت مصون ماندن این فرزندان به لحاظ جسمی و از بیماری‌هایی چون هپاتیت و ایدز، تبدیل شدن‌شان به بزه‌کاران اجتماعی بدون اطلاع از قوانین، و برخوردهای سلیقه‌ای نهادها و افراد مرتبط با این امر ذکر شد که مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گرفت.
پس از بیان دیدگاه‌های حاضران در این زمینه، سید محمدهادی ایازی - معاون اجتماعی وزارت بهداشت به جمع‌بندی نظرات پرداختند و تصمیماتی را مصوب و دستور مقتضی برای رسیدگی به این معضل صادر کردند که مهمترین آن همکاری بیمارستان‌ها، سازمان بهزیستی و شهرداری و سازمان‌های غیردولتی فعال در این زمینه و تنظیم آیین‌نامه لازم برای رسیدگی و سامان‌دهی این امر برای کاهش این آسیب و جلوگیری از گسترش آن بود.
به گزارش معاونت اجتماعی وزارت بهداشت؛ در این نشست، علی‌اصغر فرشاد - قائم‌مقام معاونت اجتماعی و مدیرکل مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، علی ‌اصغر محکی - دبیر ستاد و مسؤل دبیرخانه کارگروه پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد، حاجبی - دبیر کمیته اعتیاد و مدیرکل دفتر سلامت روانی، مسؤلان دیگر بخش‌های مرتبط وزارت بهداشت و برخی از فعالان سازمان‌های غیردولتی حضور داشتند.
منبع: تسنیم

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟